Lampionnen maken

Groep 1/2   
Groepsleerkrachten:

Hennie Veldhuis; maandag, dinsdag, woensdag en donderdag
Jose Terpstra; vrijdag

Schoolreis Knoll'n toen in Godlinze


We gingen met de bus

  

  

  

In de speeltuin was een grote glijbaan

  

En er waren kleine rode glijbaantjes
Sophie en Guusje kregen natte billen door het water dat op de glijbanen lag
Met de kabelbaan gingen we naar de overkant en aan het einde zwaaide je omhoog



Hanne heeft geschommeld in het vogelnestje



Er waren heel veel fietsen en skelters
We deden achter de skelter een kar

  

  

  



Zand deden we in een kruiwagen en dat gingen we ophijsen met een emmer en een touw

  

  

  

  

Er was een wip en een klimrek

  

  



We kregen patat en voor we weer terug naar huis gingen nog een ijsje

  


Bezoek Openluchtmuseum het Hoogeland in Warffum

We begonnen in de oude school met kleren van vroeger
Er was een oud schoolbord en platen van vroeger

  

  

In groepjes moesten we dingen zoeken wat van vroeger was

  



We deden een wedstrijdje welke emmer als eerste de volste was
Het water ging  in een oude soeplepel

  

  

Op het schoolplein kon je spelen
Tikkertje, hoepelen, hinkelen en rijden met een stokpaardje

  

  



Met een mattenklopper moest je de mat schoonkloppen

  



  





Ook was er een schippershuisje
Daar waren nep vissersbootjes



Vroeger hadden ze geen auto's maar een koets met paarden
Alleen de burgemeester had een auto
Er was een bed waarin je mocht gaan liggen, een bedstee

De arme mensen moesten werken voor de rijke mensen
Dat kon je ook zien aan de kleren



Pasen 

  

  


Er is geknutseld, er zijn woorden over Pasen gestempeld, chocolade eitjes gewogen, eieren geteld en er zijn kralenmozaïeken gemaakt





  

  

Als afsluiting van het project was er een spelletjescircuit en hebben we geluncht

Bij juf Sineke deden de kinderen de eierrace 

  

  

  



Bij Natasja werden de eieren prachtig versierd met stoepkrijt

  

  

  

Samen met Richard gingen de kinderen noten schieten



  

Juf Jantina heeft de kinderen geschminkt

  

  

  

Bij juf Hennie konden eieren worden versierd

  

  

Tot slot werd er genoten van de heerlijke lunch

  



Bezoek aan de boerderij van Yoni

  

  

We gingen naar de boerderij van Yoni
daar waren kalfjes
Eén kalfje was nog maar net geboren en kon nog niet staan
Toen we naar huis gingen kon hij al staan



  

Er was een priatenschip
3 Glijbanen en een wip
Ook een pipowagen en een speelhuisje
We hebben ook in de zandbak gespeeld en op de trampoline

  



  



  



Als een kalfje is geboren geeft de koe eerst gele melk, dat heet biest
Die melk is voor de kalfjes

  

Ze gaan de koeien melken met de melkmachine
De melk gaat in de tank
Dan komt er een melkvrachtwagen en die brengt de melk naar de fabriek
Je kan er chocolademelk van maken , vla, yoghurt, kaas en boter





We hebben nieuw speelgoed en ontwikkelingsmateriaal!!

    
Bouw je dierentuin voor de ruimtelijke oriëntatie


Herhaal de kraal voor het maken van een reeks

  
Kiene klanken voor het oefenen van klanken en letters

  
Telstraatje voor het tellen en leren van de getallen

  
Steampark voor het ruimtelijk inzicht en techniek

  
Letterrondo voor het oefenen van de letters


En hele moeilijke puzzels!

Project Afrika

 

 

Er zijn schaaltjes en olifanten gemaakt van klei

 

 



Wat hebben we geleerd over Afrika:
Er leven leeuwen, zebra's, neushoorns, giraffen, tijgers, apen, gorilla's en olifanten.
Ook hyena's, die eten mensen of andere dieren op
Wij dachten dat kangoeroes ook in Afrika wonen maar Femm wist dat dit niet klopt. Ze leven in Australië
In Afrika zijn veel mensen bruin
Kinderen maken van rommel speelgoed
Soms wonen de mensen in een hut met niets er in
Hun kleren zijn soms versleten maar sommige mensen dragen mooie kleren met veel kleuren
De mensen gingen jagen en doodden de dieren
Ze maken djembés
De bovenkant van de trommel is gemaakt van een vel van een dier
Het is heet in Afrika
De zon schijnt er fel
Er is een woestijn, daar lopen kamelen
Er ligt heel veel zand
Er zijn palmbomen met kokosnoten
Het is heel ver weg vandaan van Nederland

Techniek

Meester Gerrit heeft samen met enkele leerlingen van groep 8 een techniekles gegeven aan de kleuters.

  



De puppy's van Yoni kwamen bij ons op bezoek in de klas

 

 

 

Voorstelling Olleke Bolleke

  



  

  

    

Kerst

De kerstknutselmiddag

  

  

Er zijn weer mooie kerststukjes gemaakt

  

  

Het resultaat mag er zijn

  

Muziekles van meester Rutger

  

Iedere week krijgen de kinderen muziekles van meester Rutger

Rommelebommelebom
Piet gooit alles om
Gluurt door de kieren
Tikt op de ramen
Bonst op de deuren
Van je rombombom

Sinterklaas





Sinterklaas kwam bij ons in de klas en had voor ieder kind een mooi cadeau meegenomen

  

  

  

  

  

  

  

  

  



  

Daarna dansten Sinterklaas en de Pieten samen met de kleuters de Pietenmacarena!






    

Pietjes, gemaakt door de kinderen van groep 2
Ook de kinderen van groep 1 hebben een Pietje gemaakt



Er wordt druk gespeeld in het Pietenhuis, in de bouwhoek, met de watertafel en met kapla

  



  



Met de weegschaal worden pepernoten en wortels gewogen

  

Hoeveel pepernoten moeten er in de zak? De kinderen oefenen de cijfersymbolen en het tellen



Letters en cijfers oefenen op de ipad en opdrachten maken met miniloco



Dansen en zingen! Hier de link om thuis nog eens te oefenen
https://www.youtube.com/watch?v=ogk4qT816e4

  

En natuurlijk mag een Pietengymles niet ontbreken

  





KiVa

In groep 1 en 2 werken we over gevoelens. Wat zijn emoties / gevoelens, hoe herken je gevoelens, hoe ga je om met gevoelens? Ook is Rik de Pauw geïntroduceerd. Rik de pauw is een knuffeldier dat woont in een huisje in de klas. Actuele gebeurtenissen kunnen aan de hand van Rik worden besproken met de kinderen. Rik sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen en leert hen spelenderwijs sociale vaardigheden. Op die manier wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de kleuters gestimuleerd en wordt er op een positieve manier gewerkt aan een fijne groep.



Sint Maarten

We gingen met onze lampion lopen
Er moest een zakje om omdat het regende
We gingen liedjes zingen bij de Ding'n
We kregen snoep
Ook nog krijtjes en we kregen chips
Het zat in een tasje
Ook nog chocolade
Op de trap in school hebben we voor de papa's en mama's gezongen



  

  



Onder begeleiding van ouders maken de kinderen prachtige lampions

  



  

Herfst

De herfsttafel



Woordveld over de herfst



Hompeltje en Pompeltje
die klommen op een berg
Hompeltje was een kabouterman en Pompeltje een dwerg
Ze klommen hoog tot in het topje
en schudden, schudden met hun kopje
Toen zijn ze in de berg gekropen
en niemand zag ze ooit nog lopen
Ze slapen zoetjes op één oor
ssst... ik geloof dat ik ze hoor



Er wordt hard gewekt door de kinderen
Tellen,  mozaïekkaarten maken en woorden over de herfst neerleggen met de letterstempels

  

  

  

  



Opening Marciaborg

De kinderen oefenen voor het optreden van de opening

  

  

  Genieten van een lekkere traktatie 

  



Daarna was het tijd voor een dansworkshop

  

Genieten van de popcorn

  

Kinderboekenweek

De voorstelling



De voorstelling ging over kip en koe
Koe was heel verdrietig



Kip bedacht iets om koe te gaan opvrolijken
Kip zette liedjes op en ze deed een kippendansje voor koe



Ze gingen schilderen en koe kon kip heel goed schilderen



Ze gingen iets uitvinden, het was een enge beestjes detector



Toen ging  kip rennen met koe
Koe won de wedstrijd en kreeg een beker
Toen was koe weer vrolijk

Techniek

De kinderen hebben  met meester Gerrit gewerkt met de techniektorens
Ze gingen aan de slag met magneten, tandwielen en het bouwen van een knikkerbaan
Bij de watertafel konden de kinderen ontdekken wat blijft drijven of zinkt